DE DOOD VAN PETER – EEN STADSWANDELING DEEL 2

ย 
“๐˜‘๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ด ๐˜ธ๐˜ข๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ธ๐˜ฆ โ€“ ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ๐˜ฅ๐˜ช๐˜จ๐˜ฆ ๐˜ซ๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ด.โ€œ
โ€”Nescio, De Titaantjes
“๐˜š๐˜ฐ๐˜ฎ๐˜ด ๐˜ญ๐˜ช๐˜ซ๐˜ฌ๐˜ต ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ข๐˜ต๐˜ด๐˜ค๐˜ฉ๐˜ข๐˜ฑ๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ช๐˜ซ๐˜ฌ๐˜ฆ ๐˜ท๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ถ๐˜ช๐˜ต๐˜จ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฐ๐˜ฎ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฅ ๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ถ๐˜ฌ, ๐˜ธ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ๐˜ฃ๐˜ช๐˜ซ ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ฌ๐˜ข๐˜ณ๐˜ข๐˜ฌ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ช๐˜ด๐˜ต๐˜ช๐˜ฆ๐˜ฌ๐˜ฆ ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ถ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฌ๐˜ณ๐˜ข๐˜ด๐˜ด๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ท๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ด๐˜ต๐˜ข๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ธ๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ธ๐˜ฆ๐˜จ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฑ๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ต๐˜ด๐˜ต ๐˜ต๐˜ฐ๐˜ต ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ด๐˜ฑ๐˜ช๐˜ฆ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜จ๐˜ญ๐˜ข๐˜ฅ ๐˜ฐ๐˜ฑ๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ท๐˜ญ๐˜ข๐˜ฌ ๐˜ธ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ๐˜ฐ๐˜ฑ ๐˜ซ๐˜ฆ ๐˜ฃ๐˜ช๐˜ซ ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ๐˜ด๐˜ต๐˜ฆ ๐˜ฎ๐˜ช๐˜ด๐˜ด๐˜ต๐˜ข๐˜ฑ ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ข๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ด ๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ถ๐˜ช๐˜ต ๐˜จ๐˜ข๐˜ข๐˜ต.โ€œ
“๐˜๐˜ฆ๐˜บ ๐˜—๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ต, ๐˜ฐ๐˜ถฬ€๐˜ธ๐˜ฆ ๐˜ฃ๐˜ญ๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ฅ๐˜ป๐˜ถ๐˜ช๐˜จ๐˜ฆ๐˜ณ!โ€œ
De joviale begroeting schalt over een zonovergoten Oosterpark. De letter ‘z’ uitgesproken als een langgerekte sis die doet denken aan een leeglopend ventiel, de ‘ui’ als een uitgeputte misthoorn die zijn laatste adem uitblaast. De stem is schor, aangetast door jaren van rook en bier.
ย 
Het is het oude Amsterdamse accent, dat langzaam verdwijnt uit de wijk. Woorden als ๐˜จ๐˜ข๐˜ฃ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ณ, ๐˜จ๐˜ข๐˜ซ๐˜ฆ๐˜ด, ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ณ, ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ป๐˜ป๐˜ฆ๐˜ญ, ๐˜ด๐˜ซ๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜จ๐˜ฆ, ๐˜ข๐˜ค๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฆ๐˜ฃ๐˜ฃ๐˜ช๐˜ด๐˜ซ, ๐˜ญ๐˜ถ๐˜ญ๐˜ช๐˜ซ๐˜ป๐˜ฆ๐˜ณ, ๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฐ๐˜ป๐˜ฆ en ๐˜ด๐˜ค๐˜ฉ๐˜ช๐˜ซ๐˜ต๐˜ญ๐˜ถ๐˜ช๐˜ด mengen zich met het Duits, Italiaans, Frans en Engels van voorbijkomende expats en uitwisselingsstudenten. Knappe mensen in mooie kleren, met snelle fietsen en strakgespannen sportoutfits om hun feilloos afgetrainde lijven. De stad, ooit een verzameling van volksbuurten, verandert in een ansichtkaart vol Airbnbโ€™s en speciality ๐˜ค๐˜ฐ๐˜ง๐˜ง๐˜ฆ๐˜ฆ bars. Toch houdt hier het oude Mokum stand.
ย 
Peter zit op zijn vaste stekkie in het park, zijn rode scootmobiel scheef geparkeerd tegen de rand van het bankje. Ik zeg bewust ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต bankje, want het is nooit een ander bankje waar de groep zich verzamelt. Altijd dat bankje, naast ‘de Krul’, de anderhalf meter hoge, spiraalvormige, staalplaten urinoir die door de mannen wordt gebruikt om zichzelf te verlossen van de liters goedkoop Hollandia-bier of stiekeme doses jajem.
ย 
Ze mengen de jenever met merkloze cola in afgedankte plastic flessen, een verwoede poging om de stadswachten, die het alcoholverbod in het park moeten handhaven, te misleiden. Maar iedereen weet wat er in die flessen zit.
ย 
‘De Krul’ is een monument geworden, een overblijfsel van een tijd waarin mannen als Peter nog niet werden weggekeken, waarin hun dronkenschap nog werd beschouwd als een stadsgezicht in plaats van een overlastmelding. Twee maanden geleden had de gemeente een splinternieuw sanitair complexje neergezet in het parkโ€”met automatische kranen en design-tegeltjesโ€”maar de Krul bleef staan. Althans, vooralsnog.
ย 
De Ferrari-stickers die Peter ooit op zijn scootmobiel plakte, zijn half afgescheurd, verbleekt door de regen en de tijd. Eens felrood, nu schilferig en vergaan, als een slecht onderhouden grafsteen. Zijn vingers tikken onbewust op de armleuning voordat hij een saffie opsteekt. De aansteker knipt, een vlammetje flakkert kort en sterft weer uit. Hij probeert het nog een keer. Zijn handen trillen licht, of van de ouderdom, of van iets anders.
ย 
โ€œ๐˜๐˜ฐ๐˜ฆ ๐˜ญ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ซ๐˜ฆ ๐˜ข๐˜ญ ๐˜ค๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ข๐˜ฏ, ๐˜—๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ต?โ€ vraagt Henk, een van zijn vrienden. Zijn scootmobiel is een blauwe Galaxy 2. Hij is trots op dat ding. Heeft โ€˜m opgetuigd met vlaggetjes van Ajax en voetbalclubs die allang niet meer in de Eredivisie spelen. Een transistorradio hangt met behulp van ducttape aan het stuur, krakend van de statische storing, maar als het signaal sterk genoeg is, speelt de muziek uit een tijd waarin de mannen nog dachten dat het leven hen beter gezind zou zijn.
ย 
Peter recht zijn rug. โ€œ๐˜ก๐˜ฆ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฏ, ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ธ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฌ ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ณ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ.โ€ zegt hij, en hij straalt terwijl hij het uitspreekt, alsof die getallen iets betekenen. Alsof het tellen hem overeind houdt.
ย 
โ€œ๐˜ž๐˜ข๐˜ข๐˜ณ ๐˜ป๐˜ข๐˜ต ๐˜ซ๐˜ฆ?โ€
ย 
Peter trekt aan zijn saffie en blaast de rook uit, langzaam, genietend. “๐˜‰๐˜ช๐˜ซ ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜‘๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ญ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ฆ๐˜ฌ ๐˜ช๐˜ฏ ๐˜ˆ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ด๐˜ง๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ต” Hij grinnikt. โ€œ๐˜Œ๐˜ณ ๐˜ธ๐˜ข๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ต๐˜ธ๐˜ฆ๐˜ฆ ๐˜ธ๐˜ช๐˜ซ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ฏ, ๐˜ฅ๐˜ถ๐˜ฏ ๐˜ซ๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜จ๐˜ฆ, ๐˜ฏ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฏ๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ข๐˜ญ.โ€
ย 
โ€œ๐˜‘๐˜ถ๐˜ฏ๐˜ฌ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ด ๐˜ป๐˜ฆ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ณ?โ€
ย 
โ€œ๐˜•๐˜ฆ๐˜ฆ, ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜น๐˜ช๐˜ข.โ€
ย 
Zijn vrienden kijken hem even aan. Iemand neemt een slok uit een colafles.
โ€œ๐˜–๐˜ฉ ๐˜ซ๐˜ข.”, bromt Henk uiteindelijk. โ€œ๐˜‹๐˜ข๐˜ต ๐˜ฌ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ต๐˜ฆ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ธ๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ฅ๐˜ช๐˜จ ๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ฌ.โ€
ย 
โ€œ๐˜›๐˜ช๐˜ซ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ, ๐˜—๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ต.โ€ mompelt een ander, alsof het een vaststaand feit is, iets waarover niet te discussiรซren valt.
ย 
Het normaal eindeloze gelul wordt onderbroken door een liedje uit Kees zijn radio. ๐˜“๐˜ฆ๐˜ข๐˜ต๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฅ ๐˜“๐˜ข๐˜ค๐˜ฆ. Stevie Nicks’ en Don Henleys’ stemmen snijden door de damp van tabak die voorbijschuivende yuppen doet hoesten.
ย 
“๐˜š๐˜ฐ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ต๐˜ช๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ด ๐˜’๐˜ฎ ๐˜ข ๐˜ด๐˜ต๐˜ณ๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜จ ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ฏ, ๐˜ด๐˜ฐ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ต๐˜ช๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ด ๐˜ ๐˜ค๐˜ณ๐˜บ…โ€œ
ย 
Niemand zegt iets. De muziek neemt het even over.
ย 
ย 
Ik had Peter ooit leren kennen toen ik gitaar aan het spelen was in het park. Hij had daar gezeten, met zijn smerige stoffen tas. Had pinda’s gegeten zoals hij altijd deed, de duiven, met hun beschadigde poten schuifelend over het asfalt hadden de restjes opgepikt.
ย 
Uit die tas had hij een mondharmonica gehaald, een oude Hรถhner in Es. Mondharmonicaโ€™s hebben vaak maar รฉรฉn toonsoort, en Es was voor mij een lastige om zomaar iets bij te spelen. Maar ik had โ€˜m opgepakt. Ik had een akkoord gezocht, een toonladder over zijn geblazen noten gelegd. Het was een onvergetelijk moment geworden.
ย 
Zijn rosse baard was doorvlochten met grijze haren, een warrige vacht van iemand die zich allang niet meer scheert voor wie dan ook. Zijn mond, ingevallen door jaren van drank, verborg een gebit dat niet meer compleet was.
ย 
Maar als hij blies op die harmonica, klonk hij als iemand die het leven had gezien en er alsnog muziek uit wist te trekken. Hij had tatoeages op zijn vingers, maar hoe goed ik ook keek, ik kon niet meer lezen wat er ooit had gestaan.
ย 
“๐˜๐˜ฌ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ฃ ๐˜ฎ๐˜ฆ ๐˜ธ๐˜ฆ๐˜ญ ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ด ๐˜ฑ๐˜ณ๐˜ฐ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ฅ ๐˜ต๐˜ฆ ๐˜ป๐˜ถ๐˜ช๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ฏ.โ€œ Had Peter me toen uit het niets toevertrouwd.
ย 
“๐˜”๐˜ข๐˜ข๐˜ณ ๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ธ๐˜ข๐˜ด ๐˜ต๐˜ฆ ๐˜ธ๐˜ฆ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ช๐˜จ ๐˜ณ๐˜ถ๐˜ช๐˜ฎ๐˜ต๐˜ฆ ๐˜ฐ๐˜ฑ ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฃ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ท๐˜ช๐˜ญ๐˜ต๐˜ซ๐˜ฆ ๐˜ฐ๐˜ฎ ๐˜ฎ๐˜ช๐˜ซ๐˜ฏ ๐˜ข๐˜ง๐˜ด๐˜ค๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ช๐˜ฅ๐˜ด๐˜ฃ๐˜ณ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ง ๐˜ต๐˜ฆ ๐˜ด๐˜ค๐˜ฉ๐˜ณ๐˜ช๐˜ซ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ฏ. ๐˜‹๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ฑ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ถ๐˜ณ๐˜ช๐˜ด ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ป๐˜ช๐˜ซ๐˜ฏ ๐˜ต๐˜ฆ ๐˜ฌ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ช๐˜ฏ. ๐˜Œ๐˜ฏ ๐˜ช๐˜ฌ ๐˜ฉ๐˜ข๐˜ฅ ๐˜ต๐˜ฆ ๐˜ธ๐˜ฆ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ช๐˜จ ๐˜ฌ๐˜ฐ๐˜ฑ๐˜ด๐˜ต๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ต๐˜ซ๐˜ฆ๐˜ด ๐˜ฐ๐˜ฎ ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ป๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ง ๐˜ฏ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜จ๐˜ข๐˜ญ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ฎ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ป๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ต๐˜ฆ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ฏ.โ€œ
“๐˜“๐˜ข๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ธ๐˜ข๐˜ด ๐˜ช๐˜ฌ ๐˜ช๐˜ฏ ๐˜ฎ’๐˜ฏ ๐˜ด๐˜ข๐˜ด, ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ธ๐˜ข๐˜ด ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ธ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฌ ๐˜ท๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ณ ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ต๐˜ฆ ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ธ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ด๐˜ต, ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ต๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ป๐˜ฐ๐˜ฏ ๐˜ธ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜จ๐˜ฐ๐˜ฏ ๐˜ต๐˜ฆ ๐˜ด๐˜ค๐˜ฉ๐˜ช๐˜ซ๐˜ฏ๐˜ฆ ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ช๐˜ฌ ๐˜ฎ๐˜ช๐˜ซ๐˜ฏ ๐˜จ๐˜ข๐˜ฃ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ด ๐˜ธ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ป๐˜ข๐˜จ ๐˜ช๐˜ฏ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฑ๐˜ข๐˜ณ๐˜ฌ, ๐˜ธ๐˜ข๐˜ด ๐˜ช๐˜ฌ ๐˜ฃ๐˜ญ๐˜ช๐˜ซ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ต ๐˜ช๐˜ฌ ๐˜ฏ๐˜ฐ๐˜จ ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ง๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ฏ.โ€œ
ย 
De diepe groeven in zijn gezicht hadden zich even ontspannen.
ย 
“๐˜›๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ด๐˜ต๐˜ฆ ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ช๐˜ฅ ๐˜ญ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ๐˜ด ๐˜ฌ๐˜ธ๐˜ข๐˜ฎ ๐˜ซ๐˜ฐ๐˜จ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ, ๐˜ธ๐˜ช๐˜ด๐˜ต ๐˜ช๐˜ฌ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ธ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ณ.โ€œ
ย 
“๐˜ก๐˜ฆ ๐˜ฌ๐˜ถ๐˜ฏ๐˜ฏ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฎ๐˜ฆ ๐˜ข๐˜ญ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ด ๐˜ข๐˜ง๐˜ฏ๐˜ฆ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ. ๐˜”โ€™๐˜ฏ ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ฅ. ๐˜”โ€™๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฌ. ๐˜ˆ๐˜ญ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ด. ๐˜”๐˜ข๐˜ข๐˜ณ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜–๐˜ฐ๐˜ด๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฑ๐˜ข๐˜ณ๐˜ฌ ๐˜ฌ๐˜ณ๐˜ช๐˜ซ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ป๐˜ฆ ๐˜ฎ๐˜ฆ ๐˜ฏ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ถ๐˜ช๐˜ต. ๐˜”โ€™๐˜ฏ ๐˜จ๐˜ข๐˜ฃ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ด ๐˜ฌ๐˜ถ๐˜ฏ๐˜ฏ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ป๐˜ฆ ๐˜ฎ๐˜ฆ ๐˜ฏ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ข๐˜ง๐˜ฏ๐˜ฆ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ. ๐˜‹๐˜ฆ ๐˜ง๐˜ญ๐˜ข๐˜ถ๐˜ธ๐˜ฆ ๐˜จ๐˜ณ๐˜ข๐˜ฑ๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ท๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฎโ€™๐˜ฏ ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ต๐˜ฆ๐˜ฏ. ๐˜ˆ๐˜ญ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ฃ ๐˜ช๐˜ฌ ๐˜ป๐˜ฆ ๐˜ฅ๐˜ถ๐˜ช๐˜ป๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฅ ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฉ๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ฅ. ๐˜‹๐˜ข๐˜ต ๐˜ฌ๐˜ถ๐˜ฏ๐˜ฏ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ป๐˜ฆ ๐˜ฎ๐˜ฆ ๐˜ฏ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ข๐˜ง๐˜ฏ๐˜ฆ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ.โ€œ
ย 
Peter was een schuinsmarcheerder, een kunstenaar, een muzikant. Al was zijn lievelingsinstrument het drankorgel. Daarin was hij al lang geleden cum laude afgestudeerd.
ย 
“๐˜ก๐˜ฆ ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ด๐˜ฐ๐˜ฎ๐˜ด ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ต ๐˜ช๐˜ฌ ๐˜ญ๐˜ถ๐˜ช ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ฏ, ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ ๐˜ช๐˜ฌ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฏ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฅ๐˜ฐ๐˜ฎ ๐˜ฐ๐˜ง ๐˜ญ๐˜ถ๐˜ช. ๐˜๐˜ฌ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ด๐˜ต๐˜ณ๐˜ช๐˜ซ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ณ. ๐˜ก๐˜ฆ ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฏ๐˜ฆ ๐˜ฎ๐˜ฆ ๐˜ณ๐˜ถ๐˜จ ๐˜ฐ๐˜ฑ, ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ขฬ๐˜ญ ๐˜ด๐˜ค๐˜ฉ๐˜ณ๐˜ข๐˜ข๐˜ญ๐˜ฉ๐˜ขฬ๐˜ฏ๐˜ป๐˜ฆ๐˜ฏ!”
ย 
De vonkeling in zijn ogen, twee robijnen die een eeuwig zonlicht weerkaatsten in zijn door het leven vervallen geraakte lichaam. Het had me diep ontroerd.
ย 
ย 
Maar ook strijders sterven. En ik zal het beeld nooit vergeten toen ik later dat jaar weer door het park liep, mijn gitaar op mijn rug. In de verte had ik door een gordijn van motregen het tafereel zien opdoemen.
ย 
De mannen in hun scootmobielen hadden een kring gemaakt met in het midden Peters rode vehikel. Leeg. Overladen met blikken bier en pakjes shag.
Ze hadden tussen hun schuine grappen door gehuild.
ย 
Henk had Peter gisteren gevonden. Een gelukzalige glimlach op zijn gezicht. Zโ€™n hoofd omhoog, richting de hemel, alsof ie met die ouwe God zat te onderhandelen of ie misschien nog een laatste biertje mocht.
ย 
Peter was ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฉ๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ฌ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ฐ๐˜ฎ๐˜จ๐˜ฆ๐˜จ๐˜ข๐˜ข๐˜ฏ, ๐˜ฉ๐˜ข๐˜ฅ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ญ๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ฅ๐˜ซ๐˜ฆ ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜จ๐˜ฅ, ๐˜ธ๐˜ข๐˜ด ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ฑ๐˜ช๐˜ซ๐˜ฑ ๐˜ถ๐˜ช๐˜ต๐˜จ๐˜ฆ๐˜จ๐˜ข๐˜ข๐˜ฏ. ๐˜๐˜ช๐˜ซ ๐˜ฉ๐˜ข๐˜ฅ ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ต๐˜ซ๐˜ฆ ๐˜—๐˜ญ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ต๐˜ข๐˜จ๐˜ฆ ๐˜”๐˜ช๐˜ฅ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ญ๐˜ข๐˜ข๐˜ฏ ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฐ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ, ๐˜ฉ๐˜ข๐˜ฅ ๐˜ป๐˜ช๐˜ซ๐˜ฏ ๐˜ด๐˜ค๐˜ฉ๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ญ ๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฅ, ๐˜ธ๐˜ข๐˜ด ๐˜ท๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ณ ๐˜—๐˜ข๐˜ฎ๐˜ฑ๐˜ถ๐˜ด ๐˜จ๐˜ข๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ญ๐˜ช๐˜จ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ธ๐˜ข๐˜ด ๐˜ฏ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ฐ๐˜ฑ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ด๐˜ต๐˜ข๐˜ข๐˜ฏ.
ย 
Henks radio kraakte even.
ย 
En toen, door de regen heen, de laatste woorden die hij nooit zelf had kunnen zeggen:
ย 
“๐˜Ž๐˜ช๐˜ท๐˜ฆ ๐˜ต๐˜ฐ ๐˜ฎ๐˜ฆ ๐˜บ๐˜ฐ๐˜ถ๐˜ณ ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ข๐˜ต๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ณ, ๐˜ต๐˜ข๐˜ฌ๐˜ฆ ๐˜ง๐˜ณ๐˜ฐ๐˜ฎ ๐˜ฎ๐˜ฆ ๐˜ฎ๐˜บ ๐˜ญ๐˜ข๐˜ค๐˜ฆ…โ€œ
ย 
De tijden veranderen. Maar zolang er een Krul staat, zolang er een fles cola niet รฉcht cola is, zolang iemand op een bankje nog een saffie opsteekt… blijft Peter hier. Niet alleen als een herinnering. Maar als een echo van Mokum, die ergens tussen de bomen oneindig nagalmt.
ย 
ย 
Amsterdam 14-03-2025
ย 
ย 
ย 
ย 
ย 
Category: Uncategorized